Az új trendek megjelenésével (úgy mint a hangalapú keresés, a mobile-first indexelés, a mesterséges intelligencia berobbanása) a SEO minden eddiginél fontosabbá válik.
Versenyképességi szempontból elengedhetetlen, hogy figyelmet fordítsunk erre a területre.
A legjobb, ha külön SEO szakembert bízunk meg ennek kezelésével, mivel a keresőoptimalizálás meglehetősen összetett feladat, de néhány dolgot mi is leellenőrizhetünk a weboldalunk teljesítménye kapcsán.
Miről olvashatsz ebben a cikkben?
1. Ellenőrizd a webhely betöltési idejét!
Sok webhelytulajdonos gyakran alábecsüli ennek a paraméternek a jelentőségét, vagy nem is ismeri. Ha a webhely lassú, akkor nem lesz sikeres a SEO.
Ez azt jelenti, hogy különféle problémák merülhetnek fel, beleértve a találati oldalon lévő helyezéseink esését, a magas visszafordulási arányt és az alacsony értékesítési eredményeket.
Erre egy nagyszerű eszköz a PageSpeed, amit a Google Search Console-ból is elérhetünk a Webes vitals mutatóknál.
Itt rögtön megoldási javaslatokat is kapunk, hogyan korrigálhatjuk az esetleges problémákat a betöltési sebesség javítására.
Kicsit eltérő értékelést kaphatunk a GTMetrix tesztjével, vagy a Webpagetesten való lekérdezéssel.
Egyiket se tekintsük szentírásnak, és ne bonyolódjunk bele abba az elvárásba, hogy minden értékelési területre 100%-os eredményt kapjunk.
Ezek visszajelzések, melyek arra mutatnak rá, hol kell még a teljesítményünkön javítanunk.
De ha a honlapunkat a potenciális látogatóinkkal való kommunikációra használjuk, akkor ez egy soha véget nem érő folyamat lesz, ugyanis a honlapunk is állandóan változni, növekedni fog, ezek a változások, változtatások pedig a betöltési sebességre is hatással lesznek.
2. Kövesd nyomon a rangsorolást az egyes kulcsszavaknál!
A forgalom növelése érdekében elengedhetetlen, hogy tudjuk, hogyan teljesítenek az egyes weboldalak az egyes kulcsszavak alapján.
A megfelelő kulcsszavak megtalálása, a keresési lekérdezések alapos megválaszolása és a felhasználói szándékok kielégítése a garanciája a SEO hosszú távú sikerének.
A kulcsszavakat egyszerűen ellenőrizhetjük a Google Search Console > Teljesítmény > Lekérdezések nézet alatt.
Itt megtaláljuk az összes olyan keresési kifejezést, amellyel weboldalunk kapcsolatba hozható.
Lehet, hogy nem ezeket a kifejezéseket építettük be kulcsszavainkba, a potenciális látogatók viszont ezeken keresztül érkeztek el weboldalunkra.
3. Ellenőrizd, valóban mobilbarát-e a honlapod!
A mobile-first indexelés korában a reszponzivitás kötelező, nem csak lehetőség. Nem meglepő, hogy a mobilhasználók az online felhasználók többségét teszik ki.
A kutatás szerint 2025-re a felhasználók 72,6%-a hozzáfér majd az internethez mobileszközein, ami csaknem 3,7 milliárd embernek felel meg.
Fontos, hogy weboldalunkat a mobilfelhasználók számára is optimalizáljuk, mivel a Google továbbra is a reszponzivitást tekinti az egyik legfontosabb rangsorolási tényezőnek.
A mobilfelhasználóknak való tervezés során ügyelj arra, hogy kerüld a hosszú görgetéseket (vagy infiniti scroll-t), vedd figyelembe a különböző eszközöket és képernyőméreteket, valamint a mobilon való szörfözés különböző szempontjait (betűméret, az ujjaknak kényelmes legyen a használat, stb).
A legegyszerűbb és legkézenfekvőbb módja a reszponzivitás ellenőrzésére, ha kezünkbe vesszük a saját mobilunkat, és használni kezdjük a weboldalunkat.
Végigkattintjuk a menüpontokat, a belső és külső linkeket, így megállapíthatjuk, hogy valóban jó felhasználói élményt nyújtunk-e a látogatóinknak.
4. Kövesd nyomon a honlapod látogatottsági adatait!
Ehhez ismét a Google ad eszközt, mégpedig a Google Analytics képében (de jól használható a már említett Google Search Console is).
Az Analytics maga is folyamatosan változik, a menüpontjai is, egy valami nem változott, hogy jól használható elemzéseket ad az igazolt honlapokról. Hasznos eszköz, tanuljuk meg használni.
Az egyik legfontosabb merőszám, ha a SEO-ról van szó, a weboldalon zajló forgalom változása.

Ez a menüpont vonaldiagramot ad a weboldalunk teljes forgalmáról, valamint áttekintést erről a forgalomról, különböző csatornákra osztva.
A csatorna alapvetően több forrásból áll (ahonnan a látogatók érkeznek), amelyek csoportosítva vannak.
A Bing, a Google, a Yahoo, a Yandex vagy bármely más keresőmotor összes forgalmát az Organikus keresés (Organic Search) csatornában láthatjuk.
A Facebook, az Instagram, a Pinterest stb. forgalmát a Közösségi (Social) csatorna egyesíti.
4.1. Állítsuk be a megfelelő időkeretet és időszakot!
Fontos, hogy a megfelelő időtávon vizsgáljuk az eredményeket.
Ha például vállalkozásod (és így a forgalma) jellemzően szezonálisabb működéssel bír, akkor a 28 vagy 90 napos időkeret nem feltétlenül célravezető.
Állítsuk be egy évre vagy fél évre, így ellenőrizhetjük korrekt módon, hogy a szokásosnál kisebb vagy nagyobb volt-e a forgalom ebben az időszakban.
Azt fontos tudnunk, hogy a Google személyre szabott keresést kínál.
Tehát ami megjelenik a te gépeden/mobileszközödön, amikor egy adott kulcsszóra keresel, az nem biztos, hogy ugyanúgy jelenik meg nekem.
Az eredmények a te személyes böngészési szokásaidon és egyéb tényezőkön is múlik.
Ezért kizárólag az a módszer, hogy beírunk egy-egy kereső kifejezést a Google keresőjébe, és ezáltal próbáljuk leellenőrizni, hogyan teljesít a honlapunk, illetve milyen helyezést ér el, valójában egyáltalán nem elegendő, és torz képet adhat.
Jó példa erre, ha sokat keresel adott témában a Google-on, és csak a saját webhelyedre kattintasz minden alkalommal, akkor számodra a Kereső jobb helyre fogja hozni a weboldaladat, mert úgy értelmezi, hogy neked az lesz a leghatékonyabb válasz.
Összegzés
A Google Analytics és a Google Search Console zseniális (és ingyenes) eszközök arra, hogy nyomon kövessük weboldalunk látogatottsági adatait.
Nemcsak a teljesítményt követhetjük nyomon, hanem azt is, honnan érkeznek a látogatók, és mely aloldalainkat favorizálják leginkább.
Nem utolsó sorban a kulcsszavaink hatékonyságáról is képet kapunk, illetve ötleteket olyan további keresőkifejezésekre, amelyen keresztül a látogatók korábban már a mi oldalunkat választották.
Gyakran ismételt kérdések
Miért fontos a webhely betöltési idejének ellenőrzése?
A webhely betöltési ideje befolyásolja a keresőmotorok rangsorolását, a visszafordulási arányt és az értékesítési eredményeket. Lassú betöltés esetén a felhasználók gyorsan elhagyhatják az oldalt.
Hogyan követhetem nyomon a webhelyem kulcsszavak szerinti rangsorolását?
A Google Search Console segítségével nyomon követhetjük a kulcsszavak teljesítményét. A Teljesítmény menüpont alatt lekérdezések nézetben megtekinthetjük, mely kifejezésekkel kapcsolódik a webhelyünk.
Mennyire fontos, hogy a webhely mobilbarát legyen?
A mobile-first indexelés korában a reszponzivitás elengedhetetlen. A mobilfelhasználók teszik ki az online felhasználók többségét, így fontos, hogy a webhely optimalizált legyen számukra.
Milyen eszközökkel mérhetem a webhely látogatottsági adatait?
A Google Analytics és a Google Search Console kiváló eszközök a látogatottsági adatok nyomon követésére. Ezekkel részletes elemzéseket kaphatunk a webhely forgalmáról és teljesítményéről.
Miért érdemes hosszabb időkeretet beállítani az adatelemzéshez?
Ha vállalkozásod szezonális, a rövid időkeret torz képet adhat. Érdemes egy évre vagy fél évre beállítani az időkeretet, hogy pontosabb képet kapjunk a forgalom változásairól.