A webhelyedre vonzott potenciális célcsoportod tagjának felhasználói élménye elengedhetetlenül fontos a jó keresőoptimalizáláshoz. De mi is az a felhasználói élmény (UX – user experience)? És miért fontos ez a SEO számára?
Miről olvashatsz ebben a cikkben?
1. Mi az a UX?
Minden azon múlik, hogy a felhasználók hogyan tapasztalják meg az adott terméket – ami lehet egy webhely, de éppúgy egy alkalmazás, mobiltelefon vagy bármilyen más fizikai termék.
Hogyan érzik magukat, amikor egy adott terméket használnak? Örömet okoz-e a használata, segít-e könnyedén elérni, amire vágytak, amit kerestek?
Vagy dühösnek és frusztráltnak érzik magukat, mert nem úgy működik vagy nem úgy néz ki, ahogyan azt várták?
Ha egy weboldal nagyon jól használható – azaz felhasználóbarát –, a látogatók könnyen megtalálhatják, amit keresnek.
A nagyszerű felhasználói élmény többet foglal magában, mint az esztétikát. Egy webhely lehet könnyen használható, ugyanakkor unalmas.
Ez azt jelenti, hogy a használhatóság kiváló, de a felhasználói élményen még lehetne javítani.
Például blogbejegyzéseink illusztrációi nem szükségesek a használhatóság javításához. Mindazonáltal hozzájárulnak ahhoz, hogy a felhasználók az oldalunkon élvezhessék az élményt.
Ezek a képek hozzájárulnak oldalunk felhasználói élményéhez. Így a UX egy márkaépítési stratégia része lehet, még inkább, mint a használhatóság.
A Google vagy más keresőmotorok a legjobb találatot szeretnék biztosítani az embereknek a lekérdezésre. A legjobb eredmény nem csak a legjobb választ jelenti, hanem a legjobb élményt is.
2. Honnan tudja a Google, hogy a felhasználók szeretik a honlapodat?
A Google olyan elemeket vizsgál, mint a webhely sebessége, a mobilbarát megjelenés, a tartalom felépítésének módja, valamint az oldalak belső és külső hivatkozásai.
A weboldaladra mutató sok jó minőségű link valószínűleg azt jelzi, hogy az embereknek kellemes élményben volt része, igaz?
Emellett a Google felhasználói visszajelzéseket (viselkedési mintákat) is használ annak kiderítésére, hogy a látogatók hogyan látják a webhelyedet.
Ha sok ember nagyon gyorsan elhagyja a honlapodat, előfordulhat, hogy nem találta meg, amit keres.
További felhasználói visszajelzés az oldalon töltött idő és az, hogy az emberek milyen gyakran térnek vissza a webhelyedre.
Ha ezek magasak, a látogatók nagy valószínűséggel szeretik és/vagy hasznosnak találják a tartalmaidat.
Az ilyen típusú statisztikákat webhelyedre vonatkozóan ellenőrizheted a Google Analytics és más webhelyelemző eszközök segítségével.
Nem véletlen, hogy a fent említett tényezők mind a UX, mind a SEO szempontjából fontosak. A webhelyeden szerzett pozitív tapasztalatok hozzájárulhatnak a rangsoroláshoz.
3. Mi nyújt egy weboldalon jó felhasználói élményt?
3.1. Használjunk bátran üres területeket
Ne zsúfoljuk tele a honlapunkat információval, képekkel, reklámmal. Ne legyen ijesztő, ha szellősnek tűnik egy oldal.
Az üres területek (például üres sorok) olvashatóbbá teszik a tartalmat, ugyanakkor lehetővé teszik a felhasználó számára, hogy a szöveget körülvevő elemekre összpontosítson.
Ezek a fehér (üres) területek a weboldalt is javíthatják, nyitottnak, frissnek és modernnek érződik a honlapod, és ha a márkaépítésed összhangban van ezekkel, akkor ez segíthet közvetíteni ezt az érzést a felhasználó felé.
A white space egyik hátránya azonban, amit szem előtt kell tartani, az, hogy valóban helyet foglal.
Ha megpróbálunk sok tartalmat a hajtás fölé helyezni (a görgetés nélkül azonnal látható rész fölé), a túl sok üres hely helyettesíthet néhány értékes információt.
A kulcs az egyensúly. Ami a legfontosabb, hogy kommunikáljuk még az oldal legelején, azt tegyük közzé a hajtás fölött, a zsúfoltságot azonban igyekezzünk elkerülni.
3.2. Optimalizáljuk az oldalunk betöltési sebességét
Az internet felhasználóinak egyik legfrusztrálóbb élménye, ha túl sokáig várnak az oldalak betöltésére.
A mobileszközök térnyerésével az emberek a világ minden tájáról, sokféle platformon érik el a tartalmakat .
Amikor online böngésznek a Starbucksban, vagy miközben tévét néznek a laptopon, gyors eredményt várnak el a kívánt tartalomért.
Ha nem kapják meg, általában visszapattannak.
A lassú oldalbetöltés megszakító élmény a felhasználó számára, és frusztráció forrása lehet, és a felhasználóknak gyakran egyszerűen nincs idejük a várakozásra.
3.3. Használjunk vonzó CTA-t
A cselekvésre ösztönzések (CTA – call to action) lehetővé teszik a webhely felhasználóinak, hogy könnyebben navigálhassanak és pontosan azt kapják meg, amit keresnek azon a helyen, ahol azt várják.
Nem mindegy például, hogy milyen színeket használunk a CTA gomboknál. A különböző színek ugyanis különböző üzeneteket hordoznak.
Az sem mindegy, milyen szavakkal akarjuk cselekvésre ösztönözni a látogatót. A szavaknak tartalmazniuk kell egy olyan igét, amely valami cselekvésre ösztönzi a felhasználót.
A megfelelő szavak vagy pszichológiai kiváltó okok kiválasztása nagymértékben meghatározza azt az érzelmi azonosulást, amit a szó sugall. Az érzelmi kapcsolat hiánya azt jelenti, hogy nincs cselekvés.
3.4. Emeljük ki a hivatkozásokat, linkeket
Ha bármely oldalhoz hivatkozást adunk hozzá, azt azért tesszük, mert azt akarjuk, hogy a felhasználó oda kattintson.
Az aláhúzott szöveg és a különböző színű kiemelések felhívják az olvasó figyelmét és tudatják vele, hogy ez egy hivatkozás, amelyre rá kell kattintani.
3.5. A legfontosabb információkat emeljük ki felsorolásjelekkel
Ha felsorolásban, pontokba szedve tesszük a felhasználó elé a mondandónkat, akkor gyorsan megkapja az összes kívánt információt: előnyöket, problémamegoldási módokat és a termék/szolgáltatás legfontosabb jellemzőit – mindezt rövid idő alatt.
Ez vonzóbbá teszi az ajánlatunkat, és lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy minden szükséges információt megkapjon.
Nem kell a klasszikus gondolatjeleknél leragadnunk, használhatunk szimbólumokat, ikonokat, képeket az információk rendszerezéséhez.
3.6. Jól megtervezett és megírt címsorokat használjunk
A kulcsszavak címben való szerepeltetése az üzenet megcélzásához és a megfelelő közönség vonzásához is nagyon fontos.
A keresőmotorok szemében a címsorok általában nagyobb súllyal bírnak a többi tartalomhoz képest, így a megfelelő címsor kiválasztása és kiemelése jelentősen javíthatja rangsorolásunkat.
De ami még fontosabb, a címsorok végigvezetik a felhasználót a webhelyen, megkönnyítve a böngészést és a hozzájuk közvetlenül szóló tartalom megtalálását.
3.7. Legyen következetes a design

A következetesség azt jelenti, hogy mindent egyezni kell. Címsorméretek, betűtípusok, színezés, gombstílusok, térközök, tervezési elemek, illusztrációstílusok, fotóválaszték, stb.
Mindenhol stimmelnie kell, a design legyen koherens az oldalak között és ugyanazon az oldalon belül is.
Annak érdekében, hogy a felhasználónak kellemes élményben legyen része a webhelyen való navigálás során, fontos, hogy tudják, hogy még mindig a webhelyen vannak.
Az egyik oldalról a másikra történő drasztikus tervezési változtatások azt okozzák, hogy a felhasználó elveszettnek és összezavarodottnak érzi magát. „Jó helyen vagyok?”
Bár apró dolognak tűnhet, mégis elég ahhoz, hogy megtörténjen a bizalomvesztés.
Ha a megjelenés kuszának tűnik egy weboldalon, nehezen navigálható, ömlesztve vannak a betűk, hamar lepattan a látogató, méghozzá végleg.
3.8. Tartsd karban a 404-es hibaoldalakat
Míg a keresőmotorok nem büntetnek meg a 404-es hibákért (az oldal nem található), a felhasználó megteszi.
Amikor a felhasználó egy linkre vagy képre kattint, azt várja, hogy ez a hivatkozás fogja megadni azt a választ, amit keres.
Ha hibaoldalba fut, az arra készteti, hogy újragondolja a webhelyen eltöltött idejét, mert ennyi idő alatt már lehet, másik weboldalon megoldást talált volna.
3.9. Legyen reszponzív és mobilbarát
Elengedhetetlen, hogy webhelyed mobilbarát és könnyen navigálható legyen, bármilyen típusú eszközről is legyen szó.
A Google a közelmúltban elkezdte büntetni azokat a webhelyeket, amelyek nincsenek mobileszközökre optimalizálva, így a válaszkészség még fontosabbá vált.
Összegzés
A legjobb, ha abba gondolunk bele, mi hogy használjuk az internetet, a Keresőt, az applikációkat. Mi okoz frusztrációt, mitől leszünk idegesek, és mit várnánk el egy weboldaltól.
Honlaptulajdonosként mindig a felhasználó fejével kell gondolkodnunk, és ilyen szemmel kell tesztelnünk a saját oldalunkat is.
Megannyi eszköz áll rendelkezésünkre, amivel nagyszerű élménnyé varázsolhatjuk a honlapunkon való böngészést, használjuk őket.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az a felhasználói élmény (UX)?
A felhasználói élmény azt jelenti, hogy a felhasználók hogyan tapasztalják meg az adott terméket, például egy webhelyet. Ez magában foglalja az élvezetet és a használhatóságot.
Miért fontos a UX a SEO szempontjából?
A jó UX javítja a felhasználói elégedettséget, ami növelheti a webhely látogatottságát és a visszatérő látogatók számát, ezáltal javítva a keresőmotoros rangsorolást.
Honnan tudja a Google, hogy a felhasználók szeretik a honlapomat?
A Google többek között a webhely sebességét, mobilbarát megjelenését, tartalomfelépítését és a felhasználói viselkedési mintákat vizsgálja.
Hogyan javíthatom a webhelyem UX-ét?
- Használjunk üres területeket a szellős megjelenés érdekében.
- Optimalizáljuk az oldal betöltési sebességét.
- Használjunk vonzó CTA-kat.
- Emeljük ki a hivatkozásokat.
- Kiemeljük a fontos információkat felsorolásjelekkel.
- Jól megtervezett címsorokat használjunk.
- Legyen következetes a design.
- Tartsuk karban a 404-es hibaoldalakat.
- Legyen reszponzív és mobilbarát.
Hogyan befolyásolja a webhely sebessége a UX-et?
A lassú betöltési sebesség frusztrációt okoz a felhasználóknak, ami visszafordulási arány növekedéséhez vezethet.
Miért fontos a reszponzív és mobilbarát design?
A Google bünteti a nem mobilbarát webhelyeket, és a felhasználók is elvárják, hogy bármilyen eszközön könnyen használható legyen a webhely.
Hogyan tudom ellenőrizni a webhelyem UX-ét?
Használhatunk webhelyelemző eszközöket, mint a Google Analytics, hogy figyeljük a látogatók viselkedését és visszajelzéseit.