A 404-es hibák általánosságban véve nincsenek hatással a keresési teljesítményre, és a legtöbb esetben nyugodtan figyelmen kívül hagyhatjuk őket.
Arról azért mindenképpen győződjünk meg, hogy ezek és a többi érvénytelen URL helyes 404-es HTTP-válaszkódot küldenek vissza, és hogy nem tiltja le őket a webhely robots.txt fájlja.
Miről olvashatsz ebben a cikkben?
1. Hogyan kezeljük a 404-es hibákat?
- Sok (és talán a legtöbb) 404-es hibát nem érdemes javítani, mert a 404-es hibák nem befolyásolják kedvezőtlenül a webhelyünk indexelését vagy helyezését. Ha olyan törölt oldal miatt jelentkezik, amelynek nincs pótlása vagy azzal egyenértékű helyettesítése, a 404-es hibakód megjelenítése teljesen rendben van. A jelentés körülbelül egy hónap múlva már nem jeleníti meg az ilyen hibával rendelkező oldalt.
- Áthelyezett tartalom esetén gondoskodjunk az átirányításról.
- Véglegesen eltávolított tartalom esetén – amennyiben nem akarjuk újabb, kapcsolódó tartalommal helyettesíteni – állítsuk be a régi URL-nél, hogy 404-es vagy 410-es hibakódot küldjön vissza. A Google a 410-es állapotkódot (Megszűnt) jelenleg ugyanúgy kezeli, mint a 404-est (Nem található). Ha egy nem létező oldalnál a szerver nem a 404-es vagy 410-es kódot küldi vissza (vagy a felhasználókat másik oldalra, például a főoldalra irányítja a 404-es kód visszaküldése helyett), az problémákhoz vezethet.
- Ne hozzunk létre hamis tartalmat, ne irányítsuk át a kezdőlapra, és ne tiltsuk le a robots.txt fájllal a 404-es hibát adó URL-eket, mert az ilyen megoldások mindegyike megnehezíti a Google számára a webhely struktúrájának felismerését és megfelelő feldolgozását.
- Ha a Google egyszer már sikeresen feltérképezte az adott URL-t, akkor a későbbiekben is megpróbálhatja majd feltérképezni. A 300-as szintű átirányítás létrehozása csak késlelteti – valószínűleg nagyon hosszú ideig – az újbóli feltérképezési kísérletet. Az URL-eltávolító eszközzel beküldött URL-eltávolítási kérelem nem távolítja el a hibát a jelentésből.
További információ a Google Supportban.
2. Hol ellenőrizhetjük az aloldalainkat?
A Google Search Console-ban van lehetőségünk ellenőrizni, hogy vannak-e 404-es hibakódú aloldalaink.
Az Indexelés > Oldalak menüpont alatt láthatjuk, milyen okokból nincsenek indexelve az egyes aloldalaink. Ha van 404-es hibakódú is, akkor azt itt megtaláljuk.
Ha ezekre külön-külön is rákattintunk, még több információt találunk róluk. Megkapjuk a teljes linket, és a dátumot is, mikor volt utoljára feltérképezve.
Összegzés
Ha a honlapunkat egy élő, és folyamatosan változó kommunikációs felületként használjuk, akkor a tartalmat is gyakran frissítjük, illetve újakat osztunk meg.
Nagyon jellemző ez például a szezonalitásban működő vállalkozások esetén, ahol szezononként cserélődik a kínálat.
Ebben a változásban mindig lesz olyan oldal, amely éppen nem aktuális, nem elérhető, így a látogatóink bizonyos tartalmaknál a 404-es hibakódú oldalba futhatnak.
Ne ijedjünk meg ettől, inkább tanuljuk meg kezelni.
Segítsük át a látogatót a problémám, így ahelyett, hogy egy betonfalba ütközne, ahonnan csak visszafordulni vagy lepattanni lehet, egy kreatív kommunikációs felületre visszük vissza.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az a 404-es hiba?
A 404-es hiba azt jelenti, hogy az adott URL nem található a szerveren. Ez általában akkor fordul elő, ha az oldal törölve lett vagy az URL helytelen.
Hogyan kezeljük a 404-es hibákat?
- Ha egy oldal véglegesen eltávolításra került és nincs pótlása, használjunk 404-es vagy 410-es hibakódot.
- Áthelyezett tartalom esetén állítsunk be átirányítást.
- Ne irányítsuk a hibás URL-eket a kezdőlapra, és ne tiltsuk le őket robots.txt fájllal.
Hol ellenőrizhetjük a 404-es hibákat?
A Google Search Console-ban, az Indexelés > Oldalak menüpont alatt.
Van-e hatása a 404-es hibáknak a keresési teljesítményre?
A legtöbb esetben nincs negatív hatása a keresési teljesítményre.
Mit tegyünk, ha sok 404-es hibát észlelünk?
Fontos, hogy megfelelően kezeljük őket a fenti lépések szerint, és gondoskodjunk a megfelelő átirányításokról vagy hibakódok beállításáról.