Mint honlaptulajdonos rengeteg dolgot tehetsz és meg is kell tenned annak érdekében, hogy látogatókat vonzz a weboldaladra.
Az egyik ilyen a weboldal optimalizálása olyan keresőmotorokhoz, mint a Google. Ez a keresőoptimalizálás (SEO – Search Engine Optimization).
A cél, hogy úgy optimalizáljuk a weboldalad, hogy az jó pozíciót érjen el a Google keresési eredményei között.
Így az emberek nagyobb valószínűséggel látják a honlapodat, amikor online keresnek. A SEO az organikus (azaz nem fizetett) keresési eredmények helyezéseinek javítására összpontosít.
Mielőtt tovább olvasnál, érdemes felkeresned egy másik cikket, ami arról szól, hogyan is működik a Google. Így jobban meg fogod érteni, mire jó a keresőoptimalizálás.
Miről olvashatsz ebben a cikkben?
1. Miért fontos a SEO?
Naponta 3,5 milliárd keresést hajtanak végre a Google-on világszerte.
Ebből a tömegből kell kitűnnie a honlapodnak úgy, hogy a saját területeden minimum az első tízben szerepelj a Kereső találati listáján.
A helyzetet tovább nehezíti, hogy több száz kulcsszó (kulcskifejezés) él minden egyes piaci szegmensben, amire a potenciális látogatók keresnek.
Ezekre kell tudnod tartalmat felmutatni. Ha versenyben akarsz maradni, nem kétséges, hogy szükséged van keresőoptimalizálásra.
1.1. Mert az organikus keresés a webhelyforgalom elsődleges mozgatórugója
A webhely teljes forgalmának 53,3%-a az organikus keresésből származik.
A globális forgalom 92,96%-a a Google Keresésből, a Google Képekből és a Google Térképből származik. A SEO 1000%-kal több forgalmat generál, mint az organikus közösségi média. (Forrás)
Ha azt szeretnéd, hogy nagyobb forgalom érkezzen weboldaladra, akkor bizony előkelő helyen kell szerepelned a Google találati listáján. Ehhez pedig SEO-ra van szükség.
Azért hoztál létre egy weboldalt, mert azt szeretnéd, hogy az emberek megvásárolják a termékedet, előfizessenek a szolgáltatásodra vagy olvassák a tartalmaidat.
Bármi legyen is a cél, azt szeretnéd, ha az emberek felkeresnék a honlapodat.
Ha például van egy mobiltelefon tokokat értékesítő üzleted Budapesten, akkor azt szeretnéd, hogy a honlapod a keresési találatok elején jelenjen meg, amikor az emberek a következőt keresik: [mobiltelefon tok Budapest].
Mert sokkal nagyobb az esélye annak, hogy a te weboldaladra kattintanak, ha az az egyik legjobb eredmény!
1.2. Mert a legtöbb oldal nem kap forgalmat a Google-tól
Egészen pontosan 90,63%-uk. (Forrás) Ez az alábbi okok miatt lehetséges:
- Nincsenek backlinkek.
- Nem céloz olyan témákat, amelyek potenciális keresési forgalommal rendelkeznek.
- Kulcsszavaik, tartalmuk nem egyezik a keresési szándékkal.
- A Google nem indexeli a weboldalukat (pl. mert kizárták).
Ahhoz, hogy mi ezt elkerüljük, az alábbiakat kell tennünk:
- Hagyjuk a Google-nek indexelni az oldaladat.
- Célozzunk meg olyan témákat, amelyek potenciális keresési forgalommal rendelkeznek.
- Igazítsuk weboldalad tartalmát a keresési szándékhoz.
- Építsünk linkeket.
1.3. Mert az organikus keresés a megoldás a folyamatos látogatói forgalomra
Amikor fizetett hirdetésben reklámozod a tartalmadat, egy rövid (kisebb-nagyobb) forgalomhullámot kapsz weboldalad látogatottsági görbéjén.
De ez nem tart örökké, ahogy a hirdetést abbahagyod, a hullám is lecseng.
Ha azonban tartalmad előkelő helyen szerepel a Google keresőben, akkor hónapról hónapra egyenletes forgalmat érhetsz el.
1.4. Mert a SEO lehetővé teszi a potenciális ügyfelek gondozását és továbbsegítését az értékesítési tölcsér bizonyos szakaszaiban
A potenciális ügyfeleid szinte biztosan a Google-hoz fordulnak, ha problémáik vannak.
Attól függően, hogy hol tartanak a vásárlóvá válás útján, a keresés módja és a használt lekérdezések eltérőek lesznek.
1.5. Mert ha te nem vagy ott, akkor csak a versenytársaid közül lehet választani
A Google keresőinek mindössze 0,63%-a kattint a második oldalon lévő találatokra.
Ha nem a piaci résed legjobb (long-tail) kulcsszavai alapján rangsorolsz, akkor valaki más fogja megtenni ugyanezt. Ha kimaradsz, lemaradsz.
1.6. Mert a SEO sokkal költséghatékonyabb, mint a fizetett hirdetések
Ha a két lehetőséggel elérhető eredményt hasonlítjuk össze, akkor látogatottsági számoktól függően brutális különbségek lehetnek az árban.
Bár a SEO hosszabb távon gondolkodik, stratégiai szemléletű, de hosszabb távon is hat. Főleg, ha folyamatosan karban van tartva.
2. Hogyan zajlik a keresőoptimalizálás?
A SEO öt fő lépésből áll:
- Kulcsszókutatás. Találd meg, amit az emberek keresnek.
- Tartalom létrehozása. Készíts tartalmat a keresőknek (elsősorban a látogatóknak, majd igazítsd a robotokhoz).
- Oldalon belüli SEO. Legyen a lehető legvilágosabb a tartalom.
- Linképítés. Építs bizalmat és tekintélyt más webhelyekről.
- Technikai SEO. Segíts a keresőmotoroknak hatékonyan megtalálni, feltérképezni és indexelni a tartalmat.
2.1. A kulcsszókutatás
2.1.1. Mik azok a kulcsszavak?
A SEO egyik kulcsfontosságú pontja annak meghatározása, hogy mit keresnek az emberek az interneten.

A kulcsszó az a szó vagy kifejezés, amelyet valaki beír a keresőbe, hogy megtaláljon valamit az interneten.
Ez lehet egy szó, vagy szavak kombinációja, például [bútor fogantyú fekete], vagy akár teljes kérdések is, például [hogyan lehetek őstermelő?].
Mindenki egyedileg fogalmazza meg a lekérdezését, így öt ember, aki pontosan ugyanazt keresi, akár öt teljesen különböző kulcsszót használhat.
Ezentúl a kulcsszavak tartalmazhatnak helyesírási hibákat, szavakat helyettesítő számokat vagy véletlenszerű szórendet, és mégis elvihetnek oda, amit kerestél.
2.1.2. Keresési szándék
Ha az oldal, amelyre valaki rákattint a keresési eredmények között, nem felel meg a szándékának, akkor valószínűleg visszapattan, és egy másik oldalt keres, amely megfelel a céljának.
(Ez viszont már egy jelzés a Google-nek, hogy ez a keresett oldal arra a kulcsszóra nem tiéd.)
Ezért fontos annak biztosítása, hogy az emberek olyan oldalra kerüljenek, amely összhangban van az elvárásaikkal és azzal, amit el akarnak érni a kulcsszó beírásakor.
És nem csak azért, mert alacsonyabb visszafordulási arányt fog eredményezni.
A keresőmotorok aktívan próbálják kitalálni a felhasználói szándékot, ezért a megfelelő keresési szándék betartása növeli a rangsorolás esélyét.
2.1.3. Keresőmotorok és keresőkifejezések
A keresőmotorok többféleképpen próbálják segíteni a felhasználókat abban, hogy megtalálják, amit keresnek.
Amikor például elkezdik beírni a keresett kifejezést, megjelennek azokra a kulcsszavakra vonatkozó javaslatok, amelyekre a leggyakrabban szoktak rákeresni.
A Google speciális kereséseket is lehetővé tesz. Például kizárhatunk kulcsszavakat a keresési eredményekből, vagy akár egy adott régióból is kérhetünk találatokat.
2.1.4. Hogyan végezzünk kulcsszókutatást a SEO-hoz?
A kulcsszókutatás olyan értékes keresési lekérdezések felfedezésének folyamata, amelyeket célcsoportunk ír be olyan keresőmotorokba, mint a Google, hogy termékeket, szolgáltatásokat és információkat keressenek.
Miért fontos a kulcsszókutatás?
Ha olyan témában teszel közzé egy oldalt, amelyre senki sem keres rá, akkor az adott cikk nem kap forgalmat a Google-tól.
Sok weboldaltulajdonos elköveti ezt a hibát, és ez az oka annak, hogy az interneten található oldalak nagy része egyszerűen láthatalan marad, mivel nem kap forgalmat a Google-tól.
A kezdő kulcsszó megtalálásához elég, ha az általunk értékesíteni kívánt termékre vagy szolgáltatásra gondolunk (pl. írószer, könyvelés, stb.).
Majd képzeljük a potenciális ügyfeleink helyébe magunkat, hogy milyen esetben jutnának el hozzánk? Mit kellene ahhoz a keresőbe írniuk, hogy a válasz a mi weblapunk legyen?
Nemcsak 3-4, hanem egyenesen több száz és ezer lehetséges kulcsszót, kulcskifejezést találunk, ha ezeket a verziókat kipróbáljuk a Google Ads Kulcsszótervező eszközében.
2.1.5. Nézzük meg, milyen kulcsszavak alapján rangsorolja a Google a versenytársainkat
A kulcsszókutatás felgyorsításának legjobb módja annak megvizsgálása, hogy mely kulcsszavak irányítanak már forgalmat versenytársainkhoz.
Először azonban meg kell határoznunk ezeket a versenytársakat.
Ilyenkor jól jön a kulcsszavak ötletelt listája. Keressünk a Google-ban az egyik kezdő kulcsszóra, és nézzük meg, hogy kik állnak az első helyeken.
Ha a kezdő kulcsszavainknak egyik legmagasabb rangú webhelye sem hasonlít a mi webhelyünkre, akkor próbáljunk meg valamivel konkrétabb dologra keresni.
Ha találunk egy versenytárs webhelyet, amely megfelel az elvárásoknak, akkor írjuk be a címét a Kulcsszótervező > Új kulcsszavak keresése > Kezdés webhellyel panelbe.
Miután megismételtük a folyamatot néhány másik versenytárssal is, a releváns kulcsszavak meglehetősen méretes listáját kapjuk.
A kulcsszókutatásban rengeteg egyéb lehetőség rejlik, mely leginkább már a szakmának szól. A tartós siker érdekében érdemes szakember segítségét kérned a honlapod optimalizálásához.
2.2. Tartalom létrehozása
A SEO tartalom olyan tartalom, amelyet úgy terveztek, hogy rangsoroljon a keresőmotorokban. Ez lehet egy blogbejegyzés, termék vagy céloldal, interaktív eszköz vagy valami más.
2.2.1. Válasszunk témát!
Ez olyan téma legyen, ami forgalmi potenciállal, üzleti potenciállal és rangsorolási potenciállal rendelkezik.
Az előzetes kulcsszókutatás során az ötletek már a rendelkezésünkre állnak, éljünk velük.
2.2.2. Elemezzük a keresési szándékot is!
A keresési szándék megértése azt jelenti, hogy kitaláljuk, mit keres a kereső. Következtessünk a szándékra abból, amit korábban már rangsorolt.
Például ha valaki a Keresőbe azt írja, hogy [pizza tészta], akkor nagy valószínűséggel nem pizzát szeretne rendelni, hanem otthon, ő maga akarja elkészíteni azt, és ehhez keres receptet.
Tehát nagy valószínűséggel nem túl jó ötlet, ha egy pizzéria erre optimalizál, mert bár meg fogják találni, de rendelni nem fognak tőle erre a kulcsszóra.
Tovább lehet vinni viszont ezt a vonalat, és speciálisabb, ún. long-tail kulcsszavakra már optimalizálható egy pizzéria is, ha mondjuk arról nevezetes, hogy nála a [vastag tésztás pizza] az alap, és ilyen módon készíti a pizzáit.
Ezért fontos minden esetben elemeznünk a keresési szándékot is, hogy ne hetek múlva érjen a meglepetés, miért nem rendel tőlünk senki, mikor a honlap meg pörög.
2.3. Oldalon belüli (on-page / on-site) SEO szempontok
A honlapod aloldalainak rangsorolását részben a honlapon belüli tényezők határozzák meg. Azaz
- technikai szempontok, például a kód minősége és a webhely sebessége.
- tartalommal kapcsolatos szempontok, például a webhely szerkezete vagy a webhelyen található másolat minősége.
2.4. Oldalon kívüli (off-page / off-site) SEO szempontok
A honlapod rangsorolását néhány oldalon kívüli SEO-tényező is meghatározza. Ezek a következők:
- Hivatkozások más webhelyekről. Különösen fontos a honlapodra mutató linkek száma és minősége. Minél több minőségi, releváns weboldal hivatkozik a honlapodra, annál jobb lesz a találati eredménye a keresőben.
- Közösségi média figyelem.
- Versenytársak. Egyes piaci szegmensben sokkal nehezebb rangsorolni, mint másokban. A terméked/szolgáltatásod piacának versenyképessége ezért nagyban befolyásolja a honlapod helyezési esélyeit.
- Egyéb marketingtevékenységek, amelyek a saját honlapodon kívül történnek.
Bár nem lehetetlen, ezeket az oldalon kívüli SEO tényezőket nehezebb befolyásolni.
2.5. Technikai SEO
A technikai SEO segít a keresőmotoroknak megtalálni, feltérképezni, megérteni és indexelni az oldalakat. A cél a megtalálás és a helyezés javítása.
A legfontosabb technikai SEO elemek: honlapstruktúra, URL-ek struktúrája, XML oldaltérkép, robots.txt fájl, kanonizálás és duplikált tartalom, átirányítás és nem működő oldalak, mobilbarát weboldal, SSL tanúsítvány (HTTPS), betöltési sebesség, strukturált adatok, a keresőrobot weboldalon való áthaladásának optimalizálása.

3. Átfogó SEO stratégia
A keresőben a tartósan jó helyezéshez kiterjedt SEO stratégia szükséges, amely a weboldal minden aspektusára figyelmet fordít.
Rendben kell lennie a technikai kritériumoknak, a felhasználói élménynek, a weboldal tartalmának és még a biztonságának is.
Ahhoz, hogy a keresőben továbbra is jó helyen szerepelj, ki kell dolgoznod egy átfogó SEO stratégiát. Ez több munkával jár, de hosszú távon biztosan kifizetődik!
4. Kövessük azt, amit a Google is követ!
A Google küldetése, hogy rendszerezze a világ információit, és mindenki számára hozzáférhetővé és hasznossá tegye.
Tökéletes keresőmotort akarnak felépíteni, és segíteni akarnak az embereknek megtalálni, amit keresnek.
Noha a Google az évek során többször módosította algoritmusát, küldetésük ugyanaz maradt.
A rangsorolási szempontokat mind ennek a küldetésnek a figyelembevételével határozzák meg.
Tehát mindig az a helyes út, hogy ha a weboldalad és a marketingstratégiád szintén meg akar felelni ennek a célnak.
5. Ne próbáld meg becsapni a Google-t!
Ha azon dolgozol, hogy javítsd az aloldalaidat, és jó minőségű weboldalt üzemeltess, akkor a helyezési esélyeid is javulnak.
A Google is a legjobb találatokat kívánja nyújtani felhasználói kereséseihez.
A legjobb eredmények pedig gyakran a nagyszerű tartalmat jelentik, felhasználóbarát weboldalakat, amelyek gyorsak és könnyen hozzáférhetők.
Az átfogó SEO-megközelítés nem csak a rangsorolás szempontjából jobb, hanem abban is segít a felhasználóknak, hogy gyorsabban megtalálják, amire szükségük van.
Összegzés
A SEO szakember tulajdonképpen egyfajta közvetítőként is felfogható a Google és az ügyfél között.
A keresőoptimalizálás alakítja át a tartalmat olyan formára, ami megfelel a Google szempontjainak, és elvárásainak.
A SEO kiterjedt és szisztematikus munkát igényel, mivel minden mindennel összefügg: a honlapon lévő tartalmak egymással (honlapstruktúra), a honlapunk a külvilággal (linképítés), és az egész a Google keresőrobotjaival.
Ha eredményt akarunk elérni, ha növelni akarjuk a látogatóink számát a weboldalunkon, akkor mindenképpen végezzünk keresőoptimalizálást.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az a SEO?
SEO (Search Engine Optimization) a keresőoptimalizálás, amelynek célja, hogy a weboldal jó pozíciót érjen el a keresőmotorok találati listáján.
Miért fontos a SEO?
Az organikus keresés a webhelyforgalom elsődleges mozgatórugója, költséghatékonyabb a fizetett hirdetéseknél, és segíti a potenciális ügyfelek elérését.
Hogyan zajlik a SEO?
- Kulcsszókutatás
- Tartalom létrehozása
- Oldalon belüli SEO
- Linképítés
- Technikai SEO
Mi az organikus keresés?
Az organikus keresés nem fizetett találati eredményeket jelent, amelyeket a keresőmotorok algoritmusai alapján rangsorolnak.
Mik azok a kulcsszavak?
A kulcsszavak azok a szavak vagy kifejezések, amelyeket a felhasználók beírnak a keresőbe, hogy információkat találjanak.
Miért nem kap forgalmat a legtöbb oldal a Google-tól?
A legtöbb oldal nem kap forgalmat, mert nincsenek backlinkjeik, nem célzott témákra fókuszálnak, vagy nem felelnek meg a keresési szándéknak.
Mik az on-page és off-page SEO szempontok?
On-page SEO a weboldalon belüli tartalomra és technikai elemekre fókuszál. Off-page SEO a weboldalon kívüli hivatkozásokra és marketingtevékenységekre koncentrál.