Skip to content
Kezdőlap » Blog » Hogyan működik a Google kereső?

Hogyan működik a Google kereső?

google-kereso

A Google algoritmusainak az a célja, hogy az online felhasználók a lehető legjobb választ kapják kérdéseikre, és a lehető legjobb élményt nyújtsák számukra. A keresőmotor azt az eredményt szeretné megjeleníteni a felhasználónak, amelyik a legjobban megfelel a keresési lekérdezésének.

1. Keresőmotor, robot, index, algoritmus

google-kereso
A Google a legelterjedtebb kereső itthon, és a világban egyaránt.

Az olyan keresőmotorok, mint a Google, a hivatkozásokat, linkeket követik. A Google keresője tulajdonképpen egy feltérképező robotból, egy indexből és egy algoritmusból áll.

Minden pillanatban az internetet pásztázza, és elmenti az összes oldal HTML-verzióját egy óriási adatbázisba, amelyet indexnek neveznek.

Ez az index frissül, ha a Google feltérképező robotja ismét felkeresi az adott weboldalt, és új vagy módosított információkat talál. Az oldal új verziója szintén mentésre kerül.

A weboldal forgalmától és az ott végrehajtott módosítások számától függően a robotok gyakrabban vagy ritkábban jelennek meg.

Ahhoz, hogy a Google tudjon a weboldalad létezéséről, először egy másik weboldalról – amely már szerepel az indexben – a saját weboldaladra mutató hivatkozásnak kell lennie.

Ha a feltérképező robotok követik ezt a linket, így első alkalommal bejárják a te honlapodat is, és elmentik azt az indexbe. Ettől kezdve a honlapod megjelenhet a Google keresési eredményei között.

1.1. Mik azok a keresőmotorok?

A keresőmotorok a webes tartalmak kereshető adatbázisai. Két fő részből állnak:

  1. Index keresése – weboldalakkal kapcsolatos információk digitális könyvtára.
  2. Keresési algoritmus(ok) – számítógépes program(ok), amelyek a keresési index találataival vannak ellátva.

1.2. Mi a keresőmotorok célja?

Minden keresőmotor célja, hogy a legjobb, legrelevánsabb találatokat nyújtsa a felhasználók számára. Részben így szereznek piaci részesedést. A keresőmotorok kétféle keresési eredményt kínálnak:

  1. Organikus találatok a keresési indexből. Ingyenes, pénzzel nem elérhető (nem tudsz fizetni azért, hogy itt legyél).
  2. Fizetett eredmények a hirdetőktől. Fizethetsz azért, hogy itt legyél.

Minden alkalommal, amikor valaki egy fizetett keresési eredményre kattint, a hirdető fizet a keresőmotornak.

Ezt kattintásonként fizetős (PPC – pay per click) hirdetésnek nevezik, és ezért számít a piaci részesedés. Több felhasználó több hirdetéskattintást és több bevételt jelent.

1.3. Hogyan építik fel a keresőmotorok az indexeiket?

Minden keresőmotornak megvan a saját folyamata a keresési index felépítéséhez. Az alábbiakban a Google által használt folyamat egyszerűsített változata látható.

1.3.1. URL-ek

Minden az URL-ekkel (hivatkozások, linkek) kezdődik. A Google sokféleképpen fedezi fel ezeket, de ez a három a leggyakoribb módszer:

  1. Visszamutató linkekből. A Google több százmilliárd weboldal indexével rendelkezik. Ha valaki egy ismert oldalról hivatkozik egy új oldalra, a Google onnan meg tudja találni.
  2. Webhelytérképekből. A webhelytérképek tájékoztatják a Google-t arról, hogy mely oldalakat és fájlokat tartod fontosnak a webhelyeden.
  3. Az URL-beküldésekből. A Google lehetővé teszi a webhelytulajdonosok számára, hogy egyéni URL-ek feltérképezését kérjék a Google Search Console-ban.

1.3.2. A feltérképezés

A feltérképezés során egy póknak nevezett számítógépes robot felkeresi és letölti az ismert URL-eket. A Google feltérképező robotja a Googlebot.

A Googlebot a Google kétféle webes feltérképező robotjának általános neve: Googlebot Smartphone egy mobil feltérképező robot, amely egy mobileszközön lévő felhasználót szimulál, a Googlebot Desktop pedig egy asztali számítógép robot, amely egy PC-n szimulálja a felhasználót.

A legtöbb webhely esetében a Google elsősorban a tartalom mobil verzióját indexeli.

Ennek megfelelően a Googlebot feltérképezési kérelmeinek többsége a mobil feltérképező robot segítségével történik, egy kisebb része pedig az asztali robottal.

1.3.3. Feldolgozás és az adatok eltárolása

A Google a feldolgozás során dolgozik azon, hogy megértse és kinyerje a feltérképezett oldalak legfontosabb információit.

Ehhez meg kell jelenítenie az oldalt, ahol lefuttatja az oldal kódját, hogy megértse, hogyan néz ki a felhasználók számára. A Google-n kívül senki sem ismeri a folyamat összes részletét.

De ez nem számít. Valójában csak annyit kell tudnunk, hogy ez magában foglalja a hivatkozások kinyerését és a tartalom tárolását az indexeléshez.

1.3.4. Indexelés

Az indexelés során a feltérképezett oldalak feldolgozott információi hozzáadódnak a keresési indexhez. A keresési index az, amiben keresünk, amikor egy keresőmotort használunk.

Ezért olyan fontos az indexelés olyan nagy keresőmotorokban, mint a Google és a Bing. A felhasználók soha nem találhatnak meg, hacsak nem szerepelünk az indexben.

2. Hogyan rangsorolják a keresők az oldalakat?

A tartalom felfedezése, feltérképezése és indexelése csak a kezdet. A keresőmotoroknak arra is szükségük van, hogy az egyező találatokat rangsorolják, amikor a felhasználó keresést végez. Ez a keresőalgoritmusok feladata.

2.1. Mik azok a keresési algoritmusok?

A keresési algoritmusok olyan képletek, amelyek megfeleltetik és rangsorolják a releváns találatokat az indexből.

Van a Google-nak egy speciális algoritmusa, amely eldönti, hogy mely oldalak milyen sorrendben jelenjenek meg.

Hogy ez az algoritmus pontosan hogyan működik, az titok. Senki sem tudja pontosan, mely tényezők határozzák meg a keresési eredmények sorrendjét.

A Google számos tényezőt használ az algoritmusaiban.

2.1.1. Főbb Google rangsorolási tényezők

Az algoritmus ráadásul nem statikus. Rendszeresen változik az új frissítésekkel. A sorrendet meghatározó tényezők is nagyon gyakran változnak.

Bár az algoritmus titkos, a Google azt közreadja, hogy mely tényezők a meghatározóak. Azt azonban nem tudjuk, mennyire fontos egy-egy tényező, és azt sem, hogy a Google minden tényezőt közölt-e velünk.

De ismerünk néhány kulcsfontosságút. Nézzünk meg közülük néhányat.

2.1.1.1. Visszamutató linkek

A visszamutató hivatkozások egy webhely egyik oldaláról a mi weboldalunkra mutató hivatkozások. A linkek a Google egyik legerősebb rangsoroló tényezői.

A minőségi linken van a hangsúly. Azok az oldalak, amelyek néhány jó minőségű visszamutató hivatkozást tartalmaznak, gyakran megelőzik azokat, amelyek sok rossz minőségű linkeket használnak.

Az oldalra mutató hivatkozások száma határozza meg, mennyire fontos az adott oldal. Tehát minél több hivatkozás található egy adott webhelyen, annál fontosabbnak tartják a keresőmotorok.

Mind a belső linkek (ugyanazon honlapon belül), mind a külső hivatkozások (más weboldalakról) segíthetnek a rangsorolásában.

A linkek fontossága valójában meglehetősen gyorsan aktív linképítéshez vezethet. Mindaddig, amíg hasznos és logikus linkeket gyűjtesz, a linképítés jó SEO stratégia lehet.

2.1.1.2. Relevancia

A relevancia egy adott találat hasznossága a kereső számára. A Google számos módszert használ ennek meghatározására.

A legalapvetőbb szinten olyan oldalakat keres, amelyek ugyanazokat a kulcsszavakat tartalmazzák, mint a keresési lekérdezés.

Az interakciós adatokat is megvizsgálja, hogy kiderüljön, mások hasznosnak találták-e az eredményt.

2.1.1.3. Frissesség

A frissesség egy lekérdezéstől függő rangsorolási tényező. Erősebb azoknál a kereséseknél, amelyek friss eredményeket kérnek.

2.1.1.4. Oldalsebesség

Az oldalsebesség rangsorolási tényező asztali számítógépeken és mobileszközökön is. De ez inkább negatív rangsorolási tényező, mint pozitív, azaz a leglassabb oldalakat „bünteti”.

A gyors betöltési sebesség ma már alapkövetelmény.

2.1.1.5. Mobilbarát weboldal

A mobilbarátság a mobil- és asztali számítógépek rangsorolási tényezője, mióta a Google 2019-ben átállt a mobil-first indexelésre.

3. Hogyan szabják személyre a keresőmotorok a találatokat?

A Google minden felhasználó számára személyre szabja a keresési eredményeket. Ehhez olyan információkat használ fel, mint például a tartózkodási hely, nyelv és keresési előzmények.

3.1. Tartózkodási hely

A Google a tartózkodási helyünk alapján személyre szabja a keresési eredményeket lokális szándékkal.

Ez az oka annak, hogy a [pizzeria] kifejezésre vonatkozó összes találat helyi éttermekből származik, vagy helyi éttermekre vonatkozik.

A Google tudja, hogy nem valószínű, hogy át akarnánk utazni egy másik városba ebédelni.

3.2. Nyelv

A Google tudja, hogy nincs értelme német eredményeket megjeleníteni a horvát felhasználóknak. Ezért rangsorolja a tartalom lokalizált verzióit (ha elérhető) a különböző nyelveket beszélő felhasználók számára.

3.3. Keresési előzmények

A Google elmenti az általunk végzett tevékenységeket és a felkeresett helyeket, hogy személyre szabottabb keresési élményt nyújtson. Le lehet iratkozni erről, de a legtöbben valószínűleg nem fognak ilyet tenni.

4. A találati oldal

google-keresomotor
A Google kereső találati oldala a [vegán receptek] kulcsszóra

A Google eredményoldala – más néven SERP (Search Engine Results Page) – körülbelül 7 vagy 10 linket jelenít meg olyan webhelyekre, amelyek a legjobban illeszkednek a kereséshez (a Google szerint).

Ezeket az eredményeket organikus keresési eredményeknek nevezzük.

Minél lejjebb van az adott weboldal a találatok között, annál kevésbé valószínű, hogy valaki rákattint. Legtöbbször az első oldalon található 10 link felett van néhány fizetett link.

Ezeknek a hirdetéseknek az árai nagymértékben változnak a keresett kifejezés versenyképességétől függően.

5. Algoritmusfrissítések

Alapvetően a Google egy szolgáltató. Alapterméke a Google kereső, célja a „világ információinak rendszerezése és mindenki számára hozzáférhetővé és hasznossá tétele”, valamint hogy kiváló élményt nyújtsanak felhasználóik számára.

A legjobb oldalakkal és webhelyekkel akarja összekötni felhasználóit. Nem titkolt további célja, hogy megakadályozza a rangsorolási tényezőkkel való visszaélést a spam jellegű weboldalak előrébb helyezésére a keresési eredmények között.

Ritkán (ha egyáltalán) kell jelentős változtatásokat végrehajtanod a weboldaladon pusztán a Google algoritmusfrissítései miatt. Egy jól elkészített weboldal, minőségi tartalom és megfelelő kulcsszóstratégia elég ahhoz, hogy a frissítések után is megfeleljen a honlapod a Google elvárásainak.

Egyszerű: ha a felhasználók szeretik a weboldaladat és annak tartalmát, nagy eséllyel a Google is szeretni fogja. A Google algoritmusa folyamatosan változik, hogy megpróbálja jobban azonosítani a releváns, minőségi oldalakat.

6. Három örökérvényű alapelv

  1. Mindig a felhasználókat helyezd az első helyre! A valódi felhasználók szem előtt tartásával tartsd karban a honlapodat.
  2. Tarts lépést a versenytársak benchmarkjaival, a webfejlesztés és a digitális trendek változásaival! Ideális esetben érdemes a versenytársaidat is megnézni, és az ő weboldalaikat viszonyítási alapként használni. Csinálnak valamit, amit te nem? Nem kell lemásolnod a versenytársak minden lépését. De ha például az összes versenytársad nemrégiben frissítette a dizájnt, akkor érdemes lehet a sablonok frissítését is megfontolni.
  3. Rendszeresen végezz kulcsszókutatást! Csábító azt gondolni, hogy egyszer elég ezt elvégezni, de sok minden fejlődik, változhat (és változik is) az évek során, muszáj ezt lekövetnünk.

Szóval ne a Google-nek akarj megfelelni, hanem összpontosíts a látogatóidra, és igyekezz számukra megfelelő felhasználói élményt biztosítani.

A Google elképesztően okos. Az algoritmus nagyon hasonlóan értelmezi a szövegeket ahhoz, ahogy az emberek olvasnak.

Ugyanakkor a Google algoritmusának egyes részei egyáltalán nem okosak. A számítógépek nem alkalmasak arra, hogy megértsék, „mi az, ami” egy oldalon.

Ha van receptoldalad, meg kell adnod a Google-nak, hogy mik az összetevők, mennyi az elkészítési idő, és mi a recept fotója.

Ellenkező esetben a Google ezt nem fogja megfelelően értelmezni. Ahhoz, hogy esélyed legyen a keresőkben, a szöveges tartalomnak eredetinek, könnyen olvashatónak és megtalálhatónak kell lennie.

Összegzés

A Google keresőt pont úgy kell elképzelnünk, mint bármelyik másik vállalkozást: a lehető leghatékonyabban szeretné kiszolgálni a felhasználóit, legyen az magánszemély vagy üzleti szereplő.

Ahhoz pedig, hogy ezt megtegye, minden segítséget megad a B2B (business to business) szektornak is: eszközök, ismertetők és vállalati hírek garmadájával látja el az egész világot arról, hogyan működik ő maga, és hogyan tud bárki ennek a hatékony gépezetnek a részese lenni.

Gyakran ismételt kérdések

Mi az a keresőmotor?

A keresőmotorok a webes tartalmak kereshető adatbázisai, amelyek indexekből és keresési algoritmusokból állnak.

Hogyan építi fel a Google a keresési indexét?

A Google webrobotjai URL-eket térképeznek fel, feldolgozzák és tárolják az adatokat, majd indexelik azokat.

Milyen tényezők befolyásolják a rangsorolást?

Főbb tényezők közé tartoznak a visszamutató linkek, relevancia, frissesség, oldalsebesség és a mobilbarát kialakítás.

Hogyan szabja személyre a Google a találatokat?

A keresési eredményeket a felhasználó tartózkodási helye, nyelve és keresési előzményei alapján személyre szabja.

Milyen gyakran frissül a Google algoritmusa?

Az algoritmus folyamatosan frissül, hogy jobban azonosítsa a releváns, minőségi oldalakat.

Mit tehetek, hogy javítsam a weboldalam rangsorolását?

Fontos a minőségi tartalom, gyors betöltési sebesség és a mobilbarát kialakítás. Ne a Google-nek akarj megfelelni, hanem a felhasználóknak biztosíts kiváló élményt.